Care sector wordt meer bewust van belang van goede voorbereiding

Directeuren van verpleeg- en verzorgingshuizen vanuit de Drechtsteden komen regelmatig bij elkaar. Tijdens het overleg van 17 juni jl. mochten wij aanwezig zijn om te vertellen over de rol van de GHOR, maar ook over wat komt er op deze zorginstellingen en haar partners af tijdens een incident.

“We hebben ervoor gekozen om aan de hand van een bepaalde casuïstiek (Influenza) met een aantal directeuren een doorleef sessie te doen”, vertelt Sander Zwanenburg, adviseur Opleiden, Trainen en Oefenen. “Zaken als: tegen welke problemen en knelpunten loop je aan bij een dergelijke casus? Bij je eigen instelling, maar ook wat betekent dit dan voor de andere instellingen en bij je ketenpartners? Hoe gaat eigenlijk de gehele sector hiermee om? En om nog breder in te gaan op de problematiek: waar lopen ketenpartners zoals het Albert Schweitzer ziekenhuis, de Ambulancedienst en de GGD (ook aanwezig tijdens deze doorleefsessie) in relatie tot de Care sector tegenaan?”

De casus waar de directeuren mee aan de slag zijn gegaan, is enorm actueel geweest afgelopen winters. Een grote griepuitbraak, waarbij sprake is van:

  • uitval van eigen personeel,
  • meer zorgvragen bij de cliënten,
  • Ambulancedienst kan geen besteld vervoer rijden en
  • het ziekenhuis die teveel patiënten heeft en graag patiënten terug wilt laten vloeien naar de zorginstellingen.

Een pittig scenario waar de directeuren hun ‘tanden’ in hebben gezet

 Sander: “Het mooie van een dergelijke opzet is dat tijdens de casus de directeuren direct komen met verschillende oplossingen. Wij als GHOR, die aan de zijlijn van feedback kunnen voorzien, hebben gevraagd of het niet mooier en/of beter is om sommige van de oplossingen in de voorbereiding op te pakken? De directeuren hebben aan aangegeven dat ze zich meer dan bewust zijn geworden dankzij de doorleefsessie en dat zij zichzelf beter moeten en kunnen voorbereiden!

Doordat de aanwezige ketenpartners ook mee hebben gedaan met de sessie, is duidelijk geworden dat het handig is om direct naar het grote plaatje te kijken. Want als een zorginstelling één patiënt naar het ziekenhuis stuurt, het ziekenhuis dit wel 15 keer krijgt toegestuurd vanuit de zorginstellingen. Het ziekenhuis heeft dan echt een uitdaging. Het ziekenhuis heeft normaal gesproken al problemen met een vol beddenhuis en patiënten die niet terug kunnen naar de zorginstellingen. Wat als er zich dan ook nog eens een groot incident voordoet?”

GHOR is de adviseur

“Wat nu?, vroegen de directeuren zich af? Daar werden we heel blij van”, aldus Sander. “Als GHOR kunnen wij de verpleeg- en verzorgingssector helpen met o.a. de planvorming, oefeningen en opleidingen. Daar zijn we van! En hebben we heel veel ervaring mee.
De voorzitter van het overleg heeft aangegeven dat ze dit structureel laten terug komen op de agenda van dit directeurenoverleg. Ze gaan kijken wat ze daar voor nodig hebben en komen dan bij ons terug. Ze zien ons nu echt als de kennisregisseur. Wij kunnen meehelpen, mee denken om het grote geheel beter te maken!”

Gerelateerde artikelen

GHOR Zuid-Holland Zuid
Prof. Kohnstammlaan 10
3312 KL  Dordrecht

GHOR in beweging