Dit doen we!

Overzicht van onze kerntaken

De GHOR is ....

… de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio. Belast met coördinatie, aansturing en regie van de geneeskundige hulpverlening. Daarnaast adviseert de GHOR andere overheden en organisaties op dit gebied.

De GHOR werkt namens de gemeenten in de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid. Zij zijn verantwoordelijk voor de veiligheid en gezondheid van hun inwoners.

De zes kerntaken van de GHOR

De minimale wettelijke GHOR-taken

  • Beleid

    Beleid en prestatieafspraken

    De GHOR-taken worden uitgevoerd op basis van wettelijke taken, vastgesteld bestuurlijk beleid en prestatieafspraken passend binnen het kwaliteitszorgsysteem. De DPG legt verantwoording af aan het bestuur van de VRZHZ.

  • Planvorming

    Voorbereidende planvorming

    De planvorming is afgestemd met de ketenpartners in de “Witte Kolom” en met de multidisciplinaire partners. De plannen zijn actueel met als doel het gezamenlijk voorbereiden op een mogelijke grootschalige inzet.

  • Preventie

    Preventie

    De GHOR adviseert het bestuur bij de besluitvorming voor het verstrekken van vergunningen. Het adviseren heeft als doel het voorkomen van grootschalige genees- en gezondheidskundige incidenten.

  • Preparatie

    Preparatie

    Zorgpartners zijn zelf verantwoordelijk voor de voorbereiding op rampen en crises. De GHOR rapporteert het bestuur van de VRZHZ over de mate van deze voorbereiding.

  • Opleiden

    Opleiden, trainen en oefenen

    De hoogwaardige GHOR crisisorganisatie is met GHOR specifieke opleiding, training en mono- en multidisciplinaire oefeningen bevoegd en bekwaam om 24×7 haar taak uit te voeren.

  • Nazorg

    Repressie en nazorg

    De GHOR coördineert de gezondheidszorg bij rampen en crises. Hierdoor krijgen slachtoffers onder alle omstandigheden verantwoorde zorg van de juiste hulpdiensten.

GGDGHOR crisisorganisatie

.. klaar voor het 'echte' werk

Sinds 1 juli 2018 is de crisisorganisatie GGDGHOR Zuid-Holland Zuid operationeel

De organisatie is ontstaan uit samenvoeging van de crisisorganisaties van de GGD en de GHOR en is verantwoordelijk voor de opgeschaalde geneeskundige hulpverlening bij rampen en crises en de afwikkeling hiervan.

De crisisorganisatie van de GHOR kende twee processen: acute zorg en publieke zorg. De GGD verzorgde vanuit de eigen verantwoordelijkheid de invulling van de publieke zorg. Processen als infectieziektenbestrijding, psychosociale nazorg, medische milieukunde en gezondheidsonderzoek. De kracht van de GHOR ligt in crisismanagement en die van de GGD bij de inhoudelijke processen op het gebied van publieke zorg. Bundeling van de krachten geeft de organisatie de beschikking over een grotere pool van deskundigen, daarnaast kunnen opleidingen, trainingen en oefeningen efficiënter worden georganiseerd.

De verantwoordelijke besturen van de Veiligheidsregio ZHZ en de Dienst Gezondheid & Jeugd zijn akkoord met de instelling van de nieuwe crisisorganisatie.

TEAM GHOR ZHZ

De positionering..

..en afstemming van de GHOR

De rol van de DPG

De zorgketen is opgebouwd uit diverse, autonome partijen. Deze hebben allemaal een eigen rol en verschillende verantwoordelijkheden in de rampenbestrijding en crisisbeheersing. Een vlotte, adequate en eenduidige aansturing van de GHOR-keten is essentieel.

De Directeur Publieke Gezondheid is verantwoordelijk voor de uitvoering van de wettelijke GHOR-taken. In de voorbereidingsfase wordt de DPG ondersteund door het GHOR-team.
De GHOR doet dat in opdracht van het bestuur van de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid en onder leiding van de DPG. Het bestuur van de DG&J stelt, in afstemming met het bestuur VRZHZ, de DPG aan.

positionering van de GHOR

Evenementen

.. en de veiligheid

De rol van de GHOR

Met het organiseren van een evenement doen organisaties en gemeenten er alles aan om de bezoekers een zo plezierig mogelijke tijd te laten beleven. Maar wat als iemand onwel wordt tijdens de kerstmarkt of een blessure oploopt bij een hardloopwedstrijd? Kan een ambulance een slachtoffer nog wel op tijd bereiken als een binnenstad is afgesloten vanwege een evenement? Zijn er richtlijnen voor de hygiëne bij meerdaagse evenementen?

Bekijk hier wanneer de GHOR advies geeft

Sun en Dutch glow

Kwaliteit

Transparant en efficiënt werken

Kwaliteitsmanagementsysteem

De GHOR Zuid-Holland Zuid staat voor kwaliteit. Sinds april 2005 werkt de organisatie volgens een kwaliteitsmanagementsysteem.

Het systeem geeft aan dat instellingen goed georganiseerd zijn, cliënten centraal stellen, continu werken aan optimalisering van het aanbod, betrouwbare resultaten presenteren en voldoen aan de eisen die door de sector zelf, financiers, cliënten en de overheid worden gesteld.

Kwaliteit van de GHOR

Downloads

Benieuwd naar wat er gebeurt binnen de Witte Kolom?

Bekijk hier het jaaroverzicht 2017
Bekijk hier het jaaroverzicht 2016
Bekijk hier het jaaroverzicht 2015

 

GHOR Zuid-Holland Zuid
Romboutslaan 105
3312 KP  Dordrecht

GHOR in beweging