Minder incidenten bij evenementen door nauwere samenwerking

‘Evenementen komen jammer genoeg regelmatig in het nieuws doordat er iets misloopt. Terwijl er juist ontzettend veel goed gaat. Sterker nog, door nauwere samenwerking in de Witte Kolom met de ambulancedienst en GGD, maar ook met de politie, brandweer, gemeenten en organisatoren van evenementen plukken we daar de vruchten van in onze regio.’ Adviseur Zorgcontinuïteit en Evenementen Anouk van Galen van de GHOR belicht graag eens de positieve kant van het verhaal.

‘De afgelopen jaren hebben we onze contacten met de ambulancedienst en de GGD op het gebied van veiligheid bij evenementen aangehaald. Voor de GGD is veiligheid rond evenementen belangrijk omdat bijvoorbeeld overmatig gebruik van genotsmiddelen niet past bij een gezonde levensstijl. De ambulancedienst brengt in het verlengde daarvan graag het aantal ritten naar evenementen zo ver mogelijk terug.’

Eén compleet advies
‘Wanneer gemeenten advies vragen aan de GHOR verzorgen we gezamenlijk met de ambulancedienst en de GGD één compleet advies, zodat ze niet langs alle drie de organisaties hoeven. Vrijwel dagelijks hebben we achter de schermen onderling contact per mail en telefoon, maar je merkt dat aandachtspunten en oplossingen nog sneller en duidelijker in beeld komen als je bij elkaar zit. Daarom hebben we maandelijks met de drie diensten evenementenoverleg. Daarnaast stemmen we de gecompliceerdere evenementen maandelijks af met de politie en brandweer.’

Knelpunten en oplossingen
‘Het beeld dat regelmatig wordt geschetst, is dat veiligheid veel tijd en geld kost en dat het door allerlei regels voor vrijwilligers niet meer te doen is om evenementen te organiseren. Of dat wij het organisatoren onnodig moeilijk maken en feestjes de kop in willen drukken. Maar dat is absoluut niet zo. Wij houden ook van een feestje en evenementen zijn belangrijk voor de regio. Gelukkig nemen het inzicht en het begrip voor de aandachtspunten die we voorleggen enorm toe. We hebben onze rol en waarom we aandacht vragen voor sommige punten beter kunnen uitleggen, waardoor je ziet dat gemeenten en organisatoren zich steeds meer bewust worden van knelpunten maar ook van oplossingen. Dat draagt er aan bij dat we tijdens voorgesprekken al veel kunnen regelen, minder aan de achterkant hoeven te repareren en dat gemeenten en organisatoren maatregelen uit zichzelf uitvoeren zonder dat het opgelegd hoeft te worden. Het hoeft ook helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Denk aan hardloopwedstrijden of wielerrondes. Het belang van een goede spreiding van de EHBO, voldoende waterpunten, informeren van deelnemers en bezoekers over goed drinken en insmeren hoef je eigenlijk niemand meer uit te leggen.’

EvenementenDropbox
‘Maar kijk bijvoorbeeld ook naar dance evenementen. Daar geldt zero tolerance: drugs zijn op feestterreinen niet toegestaan. Toch zie je in de praktijk aan middelen gerelateerde slachtoffers. Bezoekers die bijvoorbeeld een flinke politiemacht voor de ingang zien staan en toch willen gebruiken, kunnen er voor kiezen alles wat ze bij zich hebben in één keer in te nemen. Met alle gevolgen van dien. Daarom adviseren wij politie wat op de achtergrond te houden en de beveiliging wat prominenter aanwezig te laten zijn. In combinatie met de gelegenheid drugs discreet in een dropbox te doen en hoogwaardige zorg van aanwezige advance life support teams heeft dat er aan bijgedragen dat het aantal alcohol- en drugsgerelateerde slachtoffers op evenementen in onze regio aanzienlijk is gedaald. Dat zorgt voor blije bezoekers, organisaties, burgemeesters en gemeenten. Op die manier weten we evenementen gezamenlijk mooi en gezellig maar ook veilig te houden. En daar is iedereen bij gebaat.’

Gerelateerde artikelen

GHOR Zuid-Holland Zuid
Prof. Kohnstammlaan 10
3312 KL  Dordrecht

GHOR in beweging