Realtime ‘Covid-Dashboard’ helpt mee crisis te beheersen

Het Albert Schweitzer ziekenhuis heeft na de corona-uitbraak in korte tijd een digitaal ‘Covid-Dashboard’ ontwikkeld voor het corona-commandoteam. Het dashboard geeft realtime inzicht in onder meer de ontwikkeling van de beddencapaciteit, de bedbezetting in de kliniek, de drukte op de Spoedeisende Hulp, het aantal geteste en besmette patiënten, het coronagerelateerde personele verzuim en de voorraad van persoonlijke beschermingsmiddelen.

Het dashboard wordt door het commandoteam tijdens het dagelijkse crisisoverleg gebruikt om de actuele situatie te bespreken en vervolgacties te definiëren. In feite fungeert het dashboard momenteel als ‘Hospital Control Center’. Tevens is een ‘light’-variant beschikbaar op het intranet, zonder medisch gevoelige of persoonsgegevens. Hierin kunnen alle medewerkers van het Albert Schweitzer ziekenhuis de actuele stand rondom de coronacrisis inzien. Deze versie wordt eind maart dagelijks door meer dan 350 medewerkers geraadpleegd.

(De tekst gaat verder onder het screenshot van de voorpagina van het dashboard.)

covid-dashboard

Toegevoegde waarde

Het dashboard is gebouwd door het Bedrijfsinformatiecentrum van het ziekenhuis, tezamen met de Chief Medical Information Officer, KNO-arts Mark Friebel. Manager Patrick Hordijk van het Bedrijfsinformatiecentrum: “Het Covid-Dashboard voorziet in een grote behoefte. Hoe onaangenaam de aanleiding ook is, juist nu zijn betrouwbare data, interpretatie en visualisatie van grote toegevoegde waarde. Iedereen heeft een betrouwbare stand van zaken meteen bij de hand, beslissingen kunnen op alle posities sneller worden genomen en onnodige, tijdrovende contactmomenten komen te vervallen.”

Kennis delen

Het dashboard is ontwikkeld met behulp van Microsoft PowerBI. De data wordt geladen via de BI en data analytics-omgeving (MS sql server). Om de vijf minuten wordt data uit de bronsystemen verladen naar het dashboard. De zorggegevens worden verladen vanuit Chipsoft Hix en de voorraad- en P&O-gegevens vanuit AFAS Profit. Hordijk: “Wij zijn benaderd door diverse ziekenhuizen en zelfs door een van de leveranciers van een bronsysteem, om onze oplossing breder beschikbaar te stellen. Met de juiste technische expertise is deze één op één te gebruiken voor andere ziekenhuizen. Uiteraard hebben wij in deze tijd van crisis onze kennis gedeeld.”

Nieuwe functionaliteit

Binnen een dag na het begin van de opschaling volgens de crisisbeheersingsstructuur ZiROP, was een eerste versie van het dashboard ‘up and running’. Hordijk: “Inmiddels hanteren we een werkwijze waarin we met korte ‘sprints’ van een dag dagelijks functionaliteit aan het dashboard toevoegen en publiceren. Het in zeer korte tijd gerealiseerde resultaat laat zien dat je met een mix van de juiste architectuur en tools, goede mensen, de juiste kennis en een ‘agile’ manier van werken heel snel tot zeer mooie en nuttige resultaten kunt komen.”

Gerelateerde artikelen

GHOR Zuid-Holland Zuid
Romboutslaan 105
3312 KP  Dordrecht

GHOR in beweging