ambulanceklevers

OvD-G Nathan is ‘ambulanceklevers’ spuugzat: ‘Bij de politie flikken ze dit niet’

Bumperkleven achter een ambulance die met 140 kilometer per uur onderweg is naar een noodgeval. Het is een van de grootste ergernissen en angsten van de ambulancechauffeurs. Officier van Dienst Nathan Waller maakte het onlangs mee op de A16 bij Dordrecht. “Als ik had moeten remmen, was het faliekant misgegaan.”

De in Capelle aan den IJssel woonachtige Nathan Waller (55) rijdt met 140 kilometer per uur over de A16 bij Hendrik-Ido-Ambacht. Hij heeft haast, zoals altijd als de blauwe zwaailichten op zijn dak overuren draaien. Zijn oplettende ogen en oren houden alles in de gaten: de route naar het incident in Dordrecht, zijn portofoon, het verkeer om hem heen. En tot zijn grote frustratie moet hij zijn ogen ook richten op een Audi A6 die op slechts luttele meters van zijn achterbumper kleeft.

Wat bezielt die mensen? Het slaat nergens op

– Nathan Waller

Het is levensgevaarlijk

Via de spiegel ziet Waller, Officier van Dienst bij de Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR), een beeld waarvan hij gruwelt. De bestuurder van de Audi rijdt niet alleen 40 kilometer harder dan op de snelweg is toegestaan, ook houdt hij met slechts één hand zijn stuur vast. Met zijn rechterhand houdt de man zijn mobiele telefoon vast. Vermoedelijk om Wallers spoedrit naar Dordrecht van a tot z vast te leggen. “En om mogelijk een misser vast te kunnen leggen”, zegt Waller. “Wat bezielt die mensen? Het slaat nergens op. En het is ook nog eens levensgevaarlijk. Voor hemzelf, voor mij en voor veel andere weggebruikers.’’

Het fenomeen ‘ambulancebumperklever’ is niet nieuw op de Nederlandse wegen. Maar Waller en zijn collega-chauffeurs op de ambulances rond Dordrecht en Rotterdam zien het wekelijks meerdere keren gebeuren. Ook elders in het land hekelen chauffeurs het rijgedrag van bepaalde weggebruikers, blijkt uit de honderden reacties die Waller kreeg op het delen van zijn ervaring op LinkedIn. Daar is zijn bericht door meer dan 320.000 mensen gelezen.

Samen in de ambulance

“Ik heb niet de illusie dat de bestuurder van de Audi die zaterdag achter mij reed het ook gezien heeft. Maar als er bij de mensen maar iets blijft hangen, dan heeft dit verhaal zijn doel bereikt. Het is écht heel gevaarlijk en dat moeten mensen blijven beseffen. Hij zat zó dicht op mij dat het faliekant mis was gegaan wanneer ik onverwachts had moeten remmen. Dan hadden we samen in een ambulance gelegen. Of nog erger.”

Wat Waller met name dwars zit is dat chauffeurs die azen op een plekje in de slipstream van een hulpverleningsvoertuig niet beseffen wat voor schade zij daarmee aanrichten. “We rijden niet met spoed naar een feestje”, zegt de Officier van Dienst uit Capelle aan den IJssel. “We moeten binnen dertig minuten ter plaatse zijn om daar de randzaken in goede banen te leiden zodat de verpleegkundige zijn of haar werk met de patiënt kan doen. In onze rijvaardigheidsopleiding wordt ons gezegd dat we in het geval van een bumperklever onze lichten moeten doven en snelheid moeten matigen om zo de rit af te breken. Maar als we dat doen, gaat er kostbare tijd verloren die de patiënt wellicht hard nodig heeft.’’

Reken maar uit: Bumperkle­ven, niet handsfree bellen achter het stuur, 40 kilometer per uur te hard en het hinderen van een hulpverle­nings­voer­tuig…

– Nathan Waller

Een ander punt van frustratie is dat de ‘ambulanceklevers’ er vaak zonder sanctie vanaf komen. “Bij de politie flikken ze dit niet omdat die bevoegd is bekeuringen uit te schrijven. En die zijn niet misselijk’’, zegt Waller. “Reken maar uit: bumperkleven, niet handsfree bellen achter het stuur, 40 kilometer per uur te hard rijden en het hinderen van een hulpverleningsvoertuig… Dat is een serieus bedrag als je gepakt wordt. Maar het belangrijkste is dat sommige mensen het risico niet zien. Voor alle weggebruikers, maar ook voor de patiënt naar wie wij op weg zijn.’’

Bron: AD.nl

Gerelateerde artikelen

GHOR Zuid-Holland Zuid
Romboutslaan 105
3312 KP  Dordrecht

GHOR in beweging