Vier sterren voor gastvrijheid in Beatrixziekenhuis

Het Beatrixziekenhuis is door ‘Gastvrijheidszorg met Sterren’ gewaardeerd met vier sterren. Gastvrijheidszorg met Sterren is een waarderingssysteem voor de kwaliteit van de gastvrijheidszorg in zorginstellingen. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar ambiance, bejegening, faciliteiten en klantvriendelijkheid. Het ziekenhuis behaalde vorig jaar nog drie sterren. De vierde ster is onder andere te danken aan betrokken zorg, aangename ambiance, goede voor- en nazorg en het organiseren van publiekslezingen.

Geweldig resultaat
Alle medewerkers zijn erg trots op dit resultaat. ‘Het is een mooie waardering voor alle medisch specialisten en medewerkers’, zegt Heidi Ruis, hoofd zorgbedrijf in het Beatrixziekenhuis. ‘Dagelijks leveren zij optimale en mensgerichte zorg. Het is mooi dat dit beloond wordt met deze geweldige score. Het verplicht ons om de ingeslagen weg voort te zetten: betrokken en dichtbij.’ Er was een speciaal compliment voor de slogan Betrokken. Dichtbij. Beatrix. ‘De jury oordeelde dat dit in de praktijk volledig wordt waargemaakt.’ Door middel van publiekslezingen probeert het ziekenhuis dit ook uit te dragen. Bezoekers worden op een laagdrempelige manier geïnformeerd over een specifieke thema.’

Belevingsgerichte zorg
Het Beatrixziekenhuis doet al een paar jaar mee met de Gastvrijheidszorg met Sterren. Heidi: ‘We werken continue aan het optimaliseren van onze zorg. Hierbij houden we zoveel mogelijk rekening met de wensen van onze patiënten. Dat noemen we mensgerichte zorg volgens de principes van Planetree. We zien met deze sterren dat dit zijn vruchten afwerpt.’ Binnen het Planetree-concept is er onder andere aandacht voor hartelijkheid, respect in de omgang en keuzevrijheid. ‘In het juryrapport staat dat deze filosofie goed verankerd is in de organisatie.’ Het leveren van goede voor- en nazorg is hierin tevens een belangrijk aspect. ‘Door ketenzorg kunnen we eventuele nazorg, bijvoorbeeld revalidatie of verhuizing naar een verpleeghuis, snel en goed regelen.’

 Aangename ambiance
Het ziekenhuis kreeg ook een compliment over de ambiance. Een eigentijdse uitstraling, mooie en rustgevende kleuren, veel daglicht, natuurlijke materialen, privacymogelijkheden en een duidelijke route naar de verschillende afdelingen waren de punten die opvielen. Heidi: ‘Het vernieuwde ziekenhuis stelt ons in staat op een moderne en klantvriendelijke manier zorg voor alle patiënten uit de regio te bieden. Veel aandacht is besteed aan het creëren van een veilige omgeving voor patiënten, bezoekers en medewerkers. Wij vinden het belangrijk dat het ziekenhuis als een prettige warme omgeving wordt ervaren.’

Bijzondere faciliteiten
Een stilteruimte en een dagboek dat familie van patiënten op de intensive care bij kunnen houden werd aangeduid als een bijzondere faciliteit. ‘In het ziekenhuis willen we uiteraard zorg leveren met oog voor de patiënt en hun naasten. Naast vanzelfsprekend goede zorg en behandeling verlangen mensen ook naar respect, betrokkenheid en gastvrijheid. Door het bieden van dit soort extra faciliteiten lukt dat.’ In het stiltecentrum kunnen zowel patiënten, bezoekers als medewerkers terecht om zich terug te trekken uit de drukte die er in het ziekenhuis kan zijn, bijvoorbeeld om eens rustig te denken, om te bidden of om te mediteren. 

Waarderingssysteem
Gastvrijheidszorg met Sterren is een waarderingssysteem voor de kwaliteit van de gastvrijheidszorg in zorginstellingen. De waardering komt tot stand via interne beoordelingen van management, cliëntenraad, cliënten, medewerkers, vrijwilligers en familieleden en daarnaast via twee bezoeken door externe auditeurs, waarvan één onaangekondigd bezoek.

Gerelateerde artikelen

GHOR Zuid-Holland Zuid
Prof. Kohnstammlaan 10
3312 KL  Dordrecht

GHOR in beweging