Kennisdag spoedzorg: digitalisering en integratie van huisartsenpost en spoedeisende hulp
In de ROAZ-regio Zuidwest-Nederland is een onderzoek uitgevoerd naar de knelpunten en wensen voor de integratie van de Huisartsenpost (HAP)…
Lees verderIn de vorige blog schreef ik over het nemen van beslissingen. We doen dat vaak niet op een hele rationele manier, maar we doen dat op basis van wie we zijn en wat onze ervaringen zijn. Ik schreef dat psycholoog Gary Klein vier mechanismes ontdekte waarmee we vaak beslissingen nemen.
Ik ga in dit blog in op de laatste twee:
In 1904 viel Japan de Russische vloot aan bij Port Arthur. Door deze slag won Japan de oorlog met Rusland. Japan vroeg zich af of Amerika ooit van dit verhaal had gehoord. In ieder geval was men voor Pearl Harbor er zich niet voldoende van bewust. Al liep Pearl Harbor voor Japen iets minder goed af.
Wat is het?
De les hiervan? Ken allereerst de geschiedenis van je eigen domein. Incidenten die er zijn geweest, manier waarmee ze zijn opgelost. Maar de les is ook om ook eens breder te kijken, hoe gaan andere branches met problemen om? Zo ontstaan er veel nieuwe verbanden. Bijvoorbeeld, wat weten we over teameffectiviteit en wat betekent dit voor een crisisteam?
We onthouden lang niet alles wat er gezegd wordt. Maar goede verhalen wel. Goede verhalen bevatten drama, empathie en wijsheid volgens Gary Klein. Dit hoeft niet groots te zijn. Het kan simpelweg het praatje tijdens de lunch zijn over een situatie die je hebt meegemaakt. Of juist het de-briefen na een inzet. Door naar verhalen van de anderen te luisteren vergroot je weer je eigen ervaring. Dit betekent niet dat ieder verhaal nu zo relevant is.
Een goed verhaal is:
In een onderzoek naar de beste probleemoplossers bij een software bedrijf, kwam Gary Klein erachter dat deze ‘troubleshooters’ eenzelfde werkwijze hadden. Ze bedachten telkens een ‘verhaal’ waardoor het probleem ontstond. Als dat verhaal niet tot de juiste oplossing leidde, kwamen ze tot een nieuw verhaal, net zolang tot het probleem was opgelost. Dit is iets anders dat voor en nadelen afwegen, even het één proberen en dan weer het ander. Dit is het bouwen op een logisch verhaal, hierdoor werd er vooral gekeken naar de logica van het probleem. Hoe betere verhalen je kan bedenken, hoe minder je afhankelijk bent van de standaard handleidingen en hoe eerder je bij de oplossing bent.
De les? Het niet onderschatten van verhalen, van het de-briefen, evalueren of van het gezellig samenzitten met een drankje na de oefening. Het verhaal kan ook het lezen van een incident zijn, hoe is het ongeluk ontstaan of waar is de brand ontstaan en gaat het naartoe? Op deze manier kunnen we betere maatregelen bedenken en bouwen we ervaringen op.
Dit blog is geschreven door Jos Bal (destijds Beleidsadviseur GHOR), omdat ik om ik het leuk vind om af en toe informatie te delen over risico-, crisismanagement en de GHOR. Bovendien vind ik dat we vanuit de Veiligheidsregio, als deskundige op het gebied van crisisbeheersing, onze kennis en ervaring zoveel mogelijk moeten delen. Overigens reflecteert deze blog mijn eigen visie en niet die van de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid of de GHOR.
In de ROAZ-regio Zuidwest-Nederland is een onderzoek uitgevoerd naar de knelpunten en wensen voor de integratie van de Huisartsenpost (HAP)…
Lees verderAls een bliksemschicht flitste de Tour de France Femmes door de regio. “In vijftig minuten legden ze de route in…
Lees verder
GHOR Zuid-Holland Zuid
Prof. Kohnstammlaan 10
3312 KL Dordrecht