De harten gaan bij de GHOR sneller kloppen als ze hulp kunnen bieden

‘Eerlijk gezegd had ik bij de GHOR ooit het beeld van een ‘geitenwollen sokkenorganisatie’. Maar mijn mening is veranderd. In werkelijkheid bleek de organisatie te staan voor vakmanschap. De harten van de medewerkers gaan sneller kloppen als ze hulp kunnen bieden. Ze staan met hun voeten in de klei, zijn benaderbaar en maken partners sterker.’

Calamiteitencoördinator Piet Moerkerken van Yulius werkt beroepsmatig, maar ook als vrijwilliger bij de brandweer lang genoeg met de GHOR samen om een gedegen beeld in dit jubileumjaar te schetsen.

Piet en zijn team bereiden zich bij Yulius voor op uiteenlopende vormen van crisisbeheersing. ‘In de koude fase ben ik daarbij het aanspreekpunt voor de GHOR’, licht hij toe. ‘Natuurlijk voor de calamiteitenorganisatie en voor oefeningen, trainingen en opleidingen. Maar bijvoorbeeld ook voor GHOR4all, het overzicht van capaciteit en zorgcontinuïteit van zorginstellingen in de regio.
Binnen Yulius zorgen we ervoor dat iedereen is voorbereid op calamiteiten. Dat doen we intern, maar ook met ketenpartners en met trainingen die de GHOR aanbiedt. Het is fijn dat partners elkaar mede dankzij de verbindende rol van de GHOR min of meer automatisch persoonlijk leren kennen, een netwerk vormen en elkaar weten te vinden als het nodig is.’

Perfecte verbinder

En zorgorganisaties hebben elkaar écht nodig, zeker in tijden van crises, benadrukt Piet. Als voorbeeld noemt hij zorgcontinuïteit in de geestelijke gezondheidszorg: ‘Met partners hebben we inspanningsverplichtingen vastgelegd om bij calamiteiten op gesloten afdelingen cliënten van elkaar onder te brengen. De waarde van dit convenant bewees zich onder meer tijdens een incident in Zeeland. In zulke situaties is binnen een uur bekend hoeveel plekken bij de collega’s beschikbaar zijn. De betrokken organisaties zijn geen concurrenten, maar zetten de zorg voor cliënten resoluut voorop. Daar komt bijvoorbeeld ook vervoer bij kijken. Bij het vastleggen van afspraken over zulke zaken is de GHOR de perfecte verbinder. De meerwaarde zit daarbij vooral in contacten leggen en meedenken over hoe de betrokken organisaties elkaar concreet kunnen helpen en zich later eventueel verder kunnen verbeteren.’

Dat de GHOR initiatief neemt is bijzonder waardevol

– Piet

Snel

Als voorbeeld van soepele samenwerking noemt Piet ook de coronaperiode: ‘Er werd toen heel snel geschakeld op operationeel niveau. We hebben bijvoorbeeld nooit problemen gehad met mondkapjes. Die waren op de Romboutslaan gewoon beschikbaar. En acute problemen werden opgelost.
Maar ook als bijvoorbeeld een brug langere tijd wordt afgesloten, brengt de GHOR betrokkenen organisaties met belangen en kennis bij elkaar. De crisisdienst moet vanuit ons Centrum voor Spoedeisende Psychiatrie in Sliedrecht snel op locaties in de regio kunnen zijn als daarom wordt verzocht. Daarnaast komen politie en ambulance met verwarde personen uit onze hele regio voor beoordelingen naar onze locatie in Sliedrecht. Als het nodig is, willen we ook daar zaken voor collega’s en cliënten met spoed kunnen oplossen. De GHOR denkt daarover mee. Op dit moment bijvoorbeeld vooral over de voorbereidingen op de langdurige afsluiting van de Merwedebrug in 2026.’

Waardevol

Naast praktische zaken werken Yulius en collega-zorginstellingen met de GHOR aan onderwerpen op overkoepelend niveau. Zoals mogelijke gevolgen van risico’s. Denk aan grote branden of overstromingen. Piet: ‘Wat betekent dat voor jouw organisatie, hoe kun je je daar reëel en praktisch op voorbereiden? Dordrecht is een eiland, waardoor zaken als bevoorrading en evacuaties extra aandacht vragen. Daarom is bewustwording van specifieke risico’s belangrijk. Dat de GHOR ook bij zulke zaken het initiatief neemt, workshops en themadagen verzorgt en onderzoekt hoe ze organisaties kunnen helpen om op een reële manier tot de beste voorbereidingen en oplossingen te komen, is bijzonder waardevol. En gaat dat niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. ’

Zelfde taal
Dat alle medewerkers van de GHOR staan voor kwaliteit ziet Piet niet alleen namens Yulius, maar ook als brandweervrijwilliger: ‘Dat ik ook in die rol met de GHOR samenwerk, zorgt ervoor dat we hulpverlenersbloed delen, dezelfde taal spreken en vergelijkbaar denken op het vlak van calamiteiten, zorg en samenwerking. Dat de GHOR zich daarnaast steeds blijft ontwikkelen, zorgt ervoor dat we heel prettig samenwerken.’
Verder verbeteren
‘Wat er beter zou kunnen?’, besluit hij. ‘Tijdens corona kwamen alle zorgsectoren bij elkaar in een platform, waarin ikzelf de hele GGZ in ZHZ mocht vertegenwoordigen. Nu missen we eigenlijk zo’n platform waarin deze instellingen elkaar informeren en kennis kunnen delen. Over andere partijen in de niet-acute zorgketen of een netwerk crisisbeheersing is mij weinig bekend. Op een of andere manier is dat in de praktijk lastig te realiseren, maar het blijft een wens die we wellicht samen toch nog eens uit kunnen laten komen.’-

Gerelateerde artikelen

GHOR Zuid-Holland Zuid
Prof. Kohnstammlaan 10
3312 KL  Dordrecht

GHOR in beweging